Hoe werkt de verrekening van de Energiebelasting (EB)?
De (administratieve) verwerking voor de teruggave van de energiebelasting werd in het verleden voor ons gedaan door de coöperatie Zon op Nederland (ZoN). Na de overstap naar Energie Samen en het nieuwe administratiesysteem Econobis, heeft het ZoN-transitieteam van Energie Samen de laatste twee jaren de informatie uit ons systeem verwerkt en doorgegeven aan de energieleveranciers. Die zorgen op hun beurt dan voor de verdere verwerking en maakten de restitutie met onze deelnemers in orde.
Omdat véél lokale coöperaties van ZoN naar Econobis moesten overstappen én omdat dit niet zonder problemen gepaard ging, duurde het de afgelopen twee jaar erg lang voordat de verwerking door Energie Samen was uitgevoerd. Bij navraag en onderzoek bleek de oorzaak van de vertraging drieledig te zijn.
Ten eerste hadden veel, meestal kleinere coöperaties hun Econobis-zaken niet op orde. Als tweede oorzaak, die zeker dit jaar voor vertragingen zorgde, was het feit dat van de drie personen uit het supportteam er één met pensioen ging en een andere opstapte. De derde oorzaak was dat de gegevens van de energieleveranciers vaak niet goed vanuit ZoN in Econobis waren overgenomen, of dat er bij tussentijdse overstappen/wijzigingen iets fout was gegaan. Het kost erg veel tijd om dit recht te trekken; het is bovendien een zeer arbeidsintensieve klus.
De EB-verwerking voor het jaar 2023
Wij gaan proberen de administratieve verwerking vroeg in het eerste kwartaal van 2024 af te ronden, zodat Energie Samen de gegevens kan overnemen en naar de energieleveranciers kan sturen. Het is dan aan de energieleveranciers zelf om de informatie te verwerken, wat ook bij de ene of de andere maatschappij lang op zich kan laten wachten. Daar hebben wij als Zon op Alphen geen invloed op. Er zijn zelfs leveranciers die de gegevens pas gaan verwerken als zij de jaarafrekeningen van hun klanten versturen.
Zodra wij de gegevens hebben opgestuurd, kunnen wij zelf niets meer doen. Het heeft daarom geen zin om ons te benaderen over de teruggave. Als we nieuws over dit onderwerp hebben, plaatsen we dat op deze website onder Actueel.
Belangrijk om te weten is ook dat steeds meer energieleveranciers tegen de kosten van de verwerking aanhikken en zelfs met de PCR ondersteuning stoppen. Let daar dus goed op als u van maatschappij wilt wisselen. Onze tip: vraag een bevestiging en kijk niet alleen naar de energiekosten.
Hoe werkt deze teruggave in meer detail?
Aan het einde van het lopende jaar sturen wij de deelnemers nog een keer een herinnering dat vooral de e-leverancier informatie in hun Portaal op de laatste stand moet zijn.
Wat vooral belangrijk is, is dat de gegevens van de energieleveranciers in Econobis overeenkomen met de gegevens die de energieleveranciers in hun systeem hebben staan. Kloppen die níet, dan verstoort dit het geautomatiseerde proces van de teruggave. U moet dan niet alleen lang op uw geld wachten, het is voor onze vrijwilligers ook een zeer tijdrovend proces om dit te corrigeren.
Het is dus cruciaal dat de contractnummers en de eventuele overstapdatums kloppen en goed in Econobis staan. Om u te helpen bij een overstap naar een nieuwe energieleverancier, hebben wij een formulier gemaakt dat u moet invullen en opsturen. Wij passen dan de gegevens aan. Dat kan alleen door ons gedaan worden vanwege de consequenties. Klik hier om aanvullende informatie te lezen en om naar het formulier te gaan.
Aan het wisselen van energieleverancier kunnen financiële consequenties verbonden zijn, anders dan de tarieven. Vooral het tijdstip van overstappen kan van groot belang zijn. Een foutje is snel gemaakt en dan vallen de lagere tarieven of eventuele premie misschien in het niet. Klik hier voor meer informatie.
Aan het begin van het jaar gaat Energie Samen het ledenbestand nog een keer controleren en de validatie van de leverancier gegevens doen. Zij controleren dan of de klantnummers, periode en overstap in de on-line gebruikersadministratie goed geregistreerd staan. Deze controle doen ze samen met de energieleveranciers waar ze een overeenkomst mee hebben. Dit zijn de leveranciers die drie sterren hebben. Je krijgt een e-mail als iets niet in orde is.
Deze controle kan helaas niet gedaan worden met de andere leveranciers (met maar één of twee sterren). Je bent in dat geval als deelnemer zelf verantwoordelijk dat de juiste informatie in uw Portaal correct is. Is dat niet het geval zal er geheid een vertraging komen als de leverancier de berekening gaat doen en krijg je de teruggave natuurlijk pas als alles correct is.
Het is dus zaak voor onze deelnemers om alle mutaties, zoals een overstap naar een andere leverancier, aan te geven! Doe dat dan alleen via deze pagina, dan kunnen wij dit voor u gaan doen. Zorg er voor dat deze informatie altijd juist is!
Eind januari tot begin maart doen wij de voorbereiding van de teruggave. Dit zijn hoofdzakelijk de meterstanden van de PCR’s op de datums dat er een mutatie heeft plaatsgevonden, zoals een wisseling van e-leverancier, of een mutatie bij de certificaten. Wij bereiden alles voor in Econobis en sturen daarna Energie Samen een seintje dat de gegevens klaar staan. Na controlle krijgt ons bestuur een proef bestand en geeft zijn akkoord. Wij kunnen echter niet alles testen of verifieren!
Na ontvangst van dit akkoord stuurt Energie Samen de definitieve bestanden naar alle deelnemende energieleveranciers. Die gaan dan de gegevens in hun administratie controleren en verwerken waarna je een afrekening krijgt en het geld op de rekening gestort wordt. Hou er rekening mee dat dit verwerken meerdere weken tot zelfs maanden kan duren.
Er zijn géén certificaten meer nodig!
Heeft je leverancier één ster, dan moest je in voorgaande jaren zelf een certificaat naar je energieleverancier opsturen. Dat hoeft in 2023 en later niet meer, dat doet Energie Samen nu zelf.
Afhankelijk van het interne process sturen de energieleveranciers de creditfacturen voor de Energiebelastingteruggave van het afgelopen kalenderjaar naar de leden of verrekenen die met hun jaaropgave. De deelnemers krijgen dan of een korting op hun rekening of de teruggave direkt op hun rekening gestort. Controleer de afrekening zeer goed op fouten! Het bedrag van de teruggave staat (bij benadering) in je online gegevens, en let er ook op dat de juiste PCR genoemd is, anders kan je later problemen krijgen met de Belastingdienst want dan klopt jouw beschikking niet!
Wat nou als je niets van je e-leverancier hoort?
Heb je op 15 juni nog niets van je leverancier gehoord, stuur die leverancier dan een email. Het zelf bellen naar de leveranciers levert over het algemeen helaas niet veel op omdat is gebleken dat de medewerkers van de helpdesk in de meeste gevallen helemaal niet of niet goed geïnformeerd zijn over de Postcoderegeling. Het komt zelfs helaas voor dat ze foutieve informatie geven om maar van je af te zijn. Als je contact op wilt nemen, doe het dan per e-mail of schriftelijk. Hiervoor zijn speciale e-mail adressen gemaakt die je hiervoor moet gebruiken. Deze staan hier: energieleveranciers.
Kunnen wij wat voor je doen?
Nee, helaas niet. Je bent overigens zelf verantwoordelijk om de teruggave met je leverancier in orde te krijgen.
Mocht de leverancier echter menen dat ze géén gegevens van Energie Samen gekregen hebben, mail ons dan met gebruik van dit email adres. We gaan het dan bij Energie Samen aankaarten want wellicht is er dan ergens iets mis gegaan.
Ben je gedurende het jaar overgestapt naar een andere e-leverancier?
Ben je tussentijds overgestapt naar een andere energieleverancier, dan zal je van beide leveranciers een credit nota gaan krijgen. Let er dus op dat in totaal alles moet kloppen. Maar, let op! De berekening van de energieleverancier is maar voor een gedeelte van het jaar, en is afhankelijk van wat er (door ons) opgewekt en (door u) verbruikt is. Dat is in de winter dus beduidend anders dan in de zomer. Aangezien de e-leveranciers maar kunnen vergoeden tot aan je eigen verbruik, kunnen hierdoor grote verschillen optreden en kan je in de som zelfs beduidend minder terug gaan krijgen. Dat is dus ook een faktor die je moet bedenken op welk moment je gaat overstappen.