Hoe werkt de verrekening van de Energiebelasting?

In het voorjaar van 2020 gaan we voor Rijnvicus en Golfclub Zeegersloot de eerste keer de verrekening krijgen van de energiebelastingteruggave. Hoe gaat dit precies in z’n werk?

Halverwege maart gaat Zon op Nederland (ZoN) het ledenbestand controleren en de validatie van de leverancier gegevens doen. Zij controleren dan of de klantnummers, periode en overstap in de on-line gebruikersadministratie goed geregistreerd staan. Deze controle doen ze trouwens regelmatig, en ze controleren dit samen met de energieleveranciers waar ze een overeenkomst mee hebben. Dit zijn de leveranciers die drie sterren hebben. Je krijgt een email als iets niet in orde is.

Deze controle kan niet gedaan worden met de leveranciers met maar een of twee sterren. Je bent in dat geval als deelnemer zelf verantwoordelijk dat de juiste informatie in de gebruikersomgeving correct is. Is dat niet het geval zal er geheid een vertraging komen als de leverancier de berekening gaat doen en krijg je de teruggave natuurlijk pas als alles correct is.

Het is dus zaak voor alle leden om alle mutaties, zoals een overstap naar een andere leverancier, online in de gebruikersomgeving aan te geven!

Eind maart stuurt ZoN het claim-bestand met de toerekening van de opgewekte productie van de leden naar het bestuur van Zon op Alphen. Het bestuur controleert dit bestand en geeft zijn akkoord.

Na ontvangst van dit akkoord stuurt ZoN begin april de definitieve bestanden naar de deelnemende energieleveranciers met drie sterren.

Heeft je leverancier één of twee sterren, dan krijg je van ZoN een voucher met alle benodigde gegevens die je dan samen met een kopie van de Beschikking van de belastingdienst voor je zonnepark(en) zelf naar je leverancier moet doorsturen. De beschikkingen kan je vinden en downloaden via onze site onder Over Ons/Documenten, of via je gebruikersomgeving op de pagina Mijn Certificaten.

Vier tot 6 weken later (in mei) sturen de energieleveranciers de creditfacturen voor de Energiebelastingteruggave van het afgelopen kalenderjaar en de leden krijgen daarna de teruggave op hun rekening gestort.

Ben je tussentijds overgestapt naar een andere energieleverancier, dan zal je waarschijnlijk van beide leveranciers een credit nota gaan krijgen. Let er dus op dat als dit een leverancier betreft met maar één of twee sterren, je nog steeds de gegevens op moet sturen. Je voucher zal dit duidelijk maken. Je kunt deze situatie nu al bekijken in je gebruikersomgeving onder Mijn Certificaten.